Skillnader

Här kommer några skillnader jag har märkt av här:

Maten
Frukosten är inte lika viktig som i Sverige. Om vi hinner slänger vi i oss lite flingor eller nån poptart eller müslibar.
Ingen äter med kniv. Gaffel och sked är vad som gäller.
Min familj ber bordsbön varje middag.
Grönsaker petas gärna bort.
Osthyvel används inte.

Religion
Min familj är mormoner och går till kyrkan varje söndag. Hittills har jag följt med varje gång. Först är det gudstjänst, sen söndagsskola och sen samling för unga kvinnor, så vi är där typ 3-4 timmar. Liknande nattvard delas ut varje gång i form av små brödbitar och små plastglas med vatten som unga killar delar ut till bänkarna. Hemma är jag van vid en lång predikan och flera uppträdanden och psalmer. Här cirklar det mycket kring tal, som kan handla om precis vad som helst (om det har någon anknytning till Gud eller skripterna i The Book of Mormon). Alla barn får läxor att läsa skripterna (som de har på sina mobiler) och uppmuntras till att dela med sig av spirituella upplevelser. När de är runt 20 år åker de iväg på sin "mission" då de ska sprida Guds ord. De kan bli placerade vart som helst i hela världen. Jag kan babbla på om hur många skillnader som helst, men om det är något mer om religionen ni vill veta är det bara att fråga.

Trafik
De flesta som är 16+ kör bil och många har egna bilar. Skolan har en stor parkeringsplats, där man kan köpa sig en ruta nära dörren, som man får sitt namn skrivet i. Många har jeep/truck-liknande bilar; det beror på terrängen här. Hjälmregeln verkar inte finnas, för familjer cyklar omkring med små barn utan hjälm.

Skolan
Samma schema varannan dag.
Lektionen slutar prick när klockan ringer. Den kan ringa mitt i en mening eller långt efter man har gjort det man ska göra. Man får inte gå tidigare, fast hela klassen är klar, utan då får man göra vad man vill i klassrummet.
Man behöver ett "hall pass" (vanligtvis en trä/plastbricka) för att gå på toa.

De här skillnaderna är mellan mina två liv, så det är inte säkert att alla utbytisar märker av samma skillnader.

Fråga gärna frågor om mitt liv här, då jag har lite brist på inspiration vad jag ska skriva om! 😊

/lolli
Mamma
2016-09-13 @ 08:58:30

"Ingen äter med kniv "- förstår att du trivs och smälter in! 😀 Lite bilder önskas! Hur ser det ut på gatan utanför huset? Utsikt från fönstret? Ditt rum? Vägen till skolan? Bergen runt omkring? Skolbyggnaden? Och ......
Sköt om dig och ha kul!! Saknar dig! Kram 💕

Svar: Förstod att du skulle skriva en sån kommentar. 😛 Kan ta en liten fototur nästa gång J jobbar och jag är klar med läxorna 😄 saknar er också 💕 kram
lolli

Anonym
2016-09-15 @ 18:52:43

Hej lilla du! Härligt att höra att du mår bra och har det bra. Ser fram emot lite bilder och mer berättelser om vad du hör. Kram

Agneta (farmor)
2016-09-16 @ 12:24:06

Tycker också att det är spännande med bilder från ditt nya liv. Och på din nya familj. Kanske din plastsyrra och du diskuterar skillnaderna mellan livet i Utah och lilla Sverige? Stor kram från farmor som tänker mycket på dig




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

lollillama.blogg.se

Tänker blogga om mitt år som utbytesstudent i USA. :)

RSS 2.0