Soft Landing Camp!

Ska försöka hålla detta rätt så kort, men om det är nåt ni vill veta mer av är det bara att fråga!
 
En från Explorius mötte upp oss utbytisar på Arlanda och vi checkade in tillsammans. Sen var det dags att säga hejdå till familjen=inte det lättaste man har gjort i sitt liv. Vi gick själva igenom säkerhetskontrollen och på vägen till gaten köpte vi drickor på Starbucks och träffade på exploriusstudenter+ledare från Finland, vilket vi inte hade nån aning om att vi skulle göra. Eftersom alla biljetter bokades vid olika tidpunkter hamnade vi på olika platser i planet, men jag satt bredvid Jaana (finska ledaren) och ett par säten ifrån en utbytiskille. Under hela resan kollade jag på filmer. Jag trodde ärligt talat att det skulle finnas fler filmval. Jag menar, tv-serierna hade bara ett avsnitt var. Modern family-avsnittet var typ säsong 7 avsnitt 21 och jag är knappt på säsong 2... Kollade det iallafall. Kollade även Inception, Juno och How to be single.
 
På flygplatsen mötte vi några andra ledare och efter att ha väntat en evighet på väskorna och träffat andra utbytisar gick vi till en food court och köpte mat (själv åt jag Subway). Sen begav vi oss till hotellet med minibussar.
 
På hotellet hade vi infomöte och fick våra rum. Delade rum med en tjej från Milano. Sen åt vi mat och gick och la oss.
 
Nästa dag gick vi upp tidigt. Frukosten var mellan 6.30 och 9 tror jag och jag tog en bagel, en muffin, lite yoghurt och lite juice. Klockan 9 var det infomöte om kulturskillnader och regler och runt 11-tiden bar vi oss av mot Manhattan. Vi åt lunch på Grand Central Terminal (jag åt mac 'n' cheese), där vi också träffade vår guide för turerna runt Manhattan. Sen åkte vi in till Upper Manhattan och hade en några timmar lång guidad tur. Sen hade vi 3 timmar ledig tid, då vi fick gå runt och kolla in saker på egen hand (i grupper) och fixa något att äta. Jag kunde inte hitta mina vänner, då vi var på olika bussar, så jag hängde på några killar från Sverige, Finland och Danmark. Vi gick till Times Square och Macey's och sen köpte vi middag på Chipotle (burrito for me). Sen mötte vi upp de andra vid bussen, åkte tillbaka till hotellet och gick och la oss.
 
Nästa dag gick vi upp samma tid, åt frukost (pb&j-macka, yoghurt, etc), hade möte och åkte in till Grand Central Terminal och Lower Manhattan. Där hade vi en guidad tur (såg tex 9/11 memorial) och på fritiden hängde jag på några tyskar och en kinesiska till en park där de bara satt och pratade... på tyska... Inte det roligaste. Köpte lite nudlar och sushi som middag och sen åkte vi hem och la oss.
 
Dag 3 åkte vi till Whole Foods för att köpa lunch och tog med oss den till Central Park, där vi hade picknick och spelade fotboll. Sen åkte vi till ett stort shoppingcenter och shoppade loss. XD Köpte en flanellskjorta från American Eagle och lite underkläder. Åt Burger King till middag (varning: mediumdrickor är enorma ;P). Sen åkte vi hem.
 
Nästa dag skulle jag befinna mig i lobbyn kl 9 för avresa mot flygplatsen. Har aldrig varit så nervös som jag var den dagen. Vi hoppade in i bussen och gav oss iväg! Amerikanska flygplatser är helt otroliga när det gäller säkerheten. I säkerhetskontrollen fick vi klä av oss alla extra kläder, inklusive skorna (!) och ställa oss i nån slags foto/röntgen/scan-sak. Efter kontrollen skulle vi till olika delar av flygplatsen, så det blev ett kort och snabbt farväl innan vi rörde oss mot våra gater. Köpte en jättedyr fylld paprika till lunch och efter en lång tids väntan klev jag på planet. Kollade lite på tv under resan och när jag kom fram visste jag inte riktigt vad jag skulle göra. Jag visste inte vem som skulle hämta upp mig eller vart jag skulle gå. Tillslut ringde jag min värdmamma och hon sa att min kontaktperson skulle hämta mig och att jag skulle gå till bagagebanden. Där stod min kontaktperson med en skylt av kartong och de andra utbytisarna som skulle med en annan kontaktperson. Sen väntade en ca 3h lång bilresa...
 
Fortsättning följer... XP
 
(Natt på muséet)
(Vänner)
(Picknick i Central Park med alla svenskor)
 
 
/lolli



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

lollillama.blogg.se

Tänker blogga om mitt år som utbytesstudent i USA. :)

RSS 2.0